Сучасні ландшафтні дизайнери

Вибір Категорії

Сучасні ландшафтні дизайнери – розповісти про них мене попросила Ірина у своєму останньому коментарі. Я виділила б кілька провідних ландшафтних дизайнерів, чиї роботи та праці впливають на розвиток та прогрес світового ландшафтного дизайна: Ентоні Пол, Розмарі Александер, Джон Брукс, Алан Тічмарс, Жіль Клеман, Крістофер Бредлі-Хоул, Клод Корм’є. Арабелла Ленокс Бойд, Патриція Поззі, Володимир Сіта, Енді Стеджен, Піт Удольф, Діна Ді Ферме, Харрі Пірік. Звичайно, це не весь список, але основне так точно.

Дуже тішить, що багато хто з них уже був з лекціями та майстер-класами і в Києві, і в Москві. Це казкова можливість зрозуміти і вловити, що для Майстрів є джерелом натхнення та пошуку ідеї, як досягається гармонія концепції, проектування та дизайну. Кожен ландшафтний дизайнер має свій стиль, свій почерк, свою невловиму харизму в роботах. Нема потоку – кожен проект унікальний.

современный ландшафтный дизайнУЕнді унікальний архітектурний стиль, скульптурний, структурний.

Я пропоную вам прочитати інтерв’ю з провідним сучасним ландшафтним дизайнером Великобританії Енді Стедженом.

Впевнена, що його щирі відповіді допоможуть мені повною мірою відповісти на прохання Ірини, яка і поставила мені це завдання в темі про стилях сада  ))

“ Корр.: Энди, по версии Sunday Times и House and Garden Magazine вы вошли в число 10 лучших дизайнеров Великобритании. Как вы думаете, в чем секрет успеха вашего подхода к дизайну?
___________________________________________________________________

Энди Стёджен: Я думаю, мне просто повезло. Я ведь не обучался дизайну и не знал, чем занимаются другие специалисты. В то время не было такого количества книг, журналов, специализированных изданий по ландшафтному дизайну. И уж тем более Интернета. Так что мне пришлось самому искать свой путь. Думаю, именно потому, что я толком не знал, что делаю, мне и удалось выстоять и стать таким смелым и непохожим на других.
___________________________________________________________________

Кор.: Як би ви охарактеризували свій стиль?
___________________________________________________________________

Е.С.: Мабуть, я б сказав, що він архітектурний, скульптурний та структурний. Це передбачає включення будівель та архітектурних елементів. Наприклад, огорож, архітектурних рослин, що мають виражену форму. Однак я не прагну до мінімалістичного саду. Я вважаю, що рослини відіграють величезну роль, і вони так само важливі, як структурні елементи.
___________________________________________________________________

Корр.: Джон Брукс говорить про створення дизайну як серії абстрактних форм (ви вибираєте форми, потім шукаєте їх поєднання…). Цей підхід вам близький?
___________________________________________________________________

Е.С.: Ви знаєте, я ніколи не замислювався про це у процесі створення садів. Але коли оглядаєшся назад, то стає ясно, що деякі з моїх садів якраз являли собою композиції різних форм. І ці сади були дуже вдалими. Але є й інші підходи, які не є такими жорсткими. Я не можу їх описати, бо це не математична формула. Мені здається, що в цілому мій підхід до дизайну полягає в тому, щоб зробити сад несхожим на інші, створити інший дизайн, і мені це цікаво.
___________________________________________________________________

Корр.: В одному з інтерв’ю ви сказали, що елементи гарного дизайну — пропорції та атмосфера… Що може стати точкою відліку у пошуку пропорцій?
___________________________________________________________________

Е.С.: Мені здається, що точкою відліку є співвідношення відкритих та закритих просторів, іншими словами, об’ємних елементів та незаповненого простору. Якщо почати з співвідношення 50:50 і потім зробити суттєве зрушення в будь-який бік, ви знатимете, що знаходитесь на правильному шляху. Але якщо ви зробите 90% мощення і 10% рослинності, то це буде помилкою.
___________________________________________________________________

Корр.: Один із фірмових знаків вашого дизайну — схеми рослинних посадок. Можете дати кілька порад щодо роботи зі схемою посадок?
___________________________________________________________________

Е.С.: У саду все тримається на комбінації кількох основних рослин — трьох чи чотирьох, можливо, п’яти. І якщо у вас є такі ключові рослини і ви знаєте, як вони будуть виглядати, можете їх спробувати в комбінації. Я пробую, саджаю їх разом у саду і думаю: «Так, це чудова ідея». Потім підсаджую третю рослину, четверту і так далі. Так що починайте з цього простого кроку і не використовуйте занадто ніжні рослини.

Кор.: Ваша улюблена рослина…Е.С.: Я дуже люблю еуфорбії (молочаї) і широко їх використовую. Вони дуже різноманітні. Завжди знайдеться відповідний молочай для будь-якої ділянки. Люблю деревоподібні папороті та папороті взагалі. Папороті хороші, тому що вони мають потужну архітектурну форму і в той же час пом’якшену фактуру листя. Мабуть, жодна інша рослина не може цим похвалитися.
___________________________________________________________________

Корр.: У творчому пошуку ви волієте користуватися олівцем або комп’ютерними програмами? І чому?
___________________________________________________________________

Е.С.: Олівцем. Зв’язок між олівцем та оком настільки важливий, що його не можна недооцінювати. Я закінчив комп’ютерні курси і навчився користуватись потрібними програмами дуже швидко. Але комп’ютера в моєму житті і так достатньо, і це не те, що мені цікаво в моїй роботі.
___________________________________________________________________

Корр.: Починаючи працювати над проектом, ви вже уявляєте, як він виглядатиме? На якому етапі ви показуєте проект клієнту? Ви припускаєте, що в процесі реалізації до нього можуть бути внесені зміни?
___________________________________________________________________

Е.С.: Вже на початку роботи я досить чітко уявляю, як виглядатиме проект. Але від цього моменту до того, коли можна буде його клієнту, минає багато часу. Завершений дизайн-проект повинен включати готові будівельні креслення, схеми посадок тощо. Тобто нам треба продумати, де будуть сходи, скільки і тому подібне. На цій стадії ми ще не робимо детальної специфікації, але хочемо бути впевнені, що задуманий нами дизайн працює і що нам не доведеться надалі його змінювати. Залежно від проекту цей процес може зайняти три-чотири тижні, починаючи з того моменту, як я придумав ідею проекту, і до підготовки креслень, включаючи 3D, ескізи, схеми, малюнки, а потім ще потрібно все перевірити і перевірити ще раз і переконатися в тому, що це дійсно працює. Я сподіваюся, що в закінченому дизайн-проекті мені вдається максимально втілити бажання та потреби замовника. Але, звісно, можливості для внесення змін завжди залишаються.
Після закінчення першого етапу я представляю проект замовнику. Він оформляється у вигляді буклету формату А3 об’ємом 30-40 сторінок для стандартного саду середніх розмірів. До нього входять 3D-зображення, а також фотографії з нашого портфоліо. Якщо передбачається використання скульптурних об’єктів чи кашпо, ми також включаємо їх фотографії. Тож це детальний проект. Я ніколи не показую замовнику незавершений проект.
___________________________________________________________________

Корр.: Серед робіт Andy Sturgeon Landscape and Garden Design чимало садів на даху. Вам не здається, що ця тема ближча до інтер’єрного дизайну?
___________________________________________________________________

Е.С.: Так, звичайно, багато садів на даху виглядають як об’єкти інтер’єрного дизайну. До речі, я знаю чимало дизайнерів з інтер’єрів, які за жодних умов не змогли б створити звичайний сад, але зуміли зробити дуже непогані сади на дахах. Мені здається, це пов’язано з тим, що сад на даху за своєю суттю набагато ближчий до кімнати, ніж будь-який інший сад.
___________________________________________________________________

Кор.: Ваші сади для Chelsea Flower Show насичені змістовними деталями та сприймаються як гіпертекст. Це риса лише виставкових садів?
___________________________________________________________________

Е.С.: Добре, якби так було насправді… не думаю, що це риса тільки виставкових садів. На мою думку, ситуація виглядає так. У мене з’являється якась ідея, яка мені здається простою та лаконічною, але її завжди дуже складно втілити з усією безліччю деталей, проте кінцевий результат знову виглядає простим, і мені здається, що саме тому дизайн працює. Загалом дуже складно створювати «прості» сади.
___________________________________________________________________

Кор.: Як ви вважаєте, у чому специфіка виставкового саду?
___________________________________________________________________

Е.С.: Насамперед виставковий сад повинен добре переглядатися як зовні, так і зсередини, і тому види під різними кутами з різних точок мають бути продумані. Ну і правило, яке я вивів собі: можливість легко сфотографувати виставковий сад. Якщо ви не можете зробити фотографію виставкового саду, то він не вдався.
___________________________________________________________________

Корр.: Ви не боїтеся повторити свої роботи?

Е.С.: Я колись страшенно боявся, що можу почати повторюватися. А потім зрозумів, що якщо не буду певною мірою повторюватися, то тоді у мене не буде впізнаваного імені, не буде мого стилю, і я не зможу заробити!
___________________________________________________________________

Корр.: Енді, кого б ви назвали серед своїх вчителів у професії дизайнер саду?Е.С.: Я навчився дизайну та вмінню швидко думати, працюючи у Девіда Стівенса, який, між іншим, свого часу працював із Джоном Бруксом. Вони майже ровесники, Девід трохи молодший. Але взагалі я більше вчуся у природи, ніж у конкретних дизайнерів.
___________________________________________________________________

Корр.: Ідеї кого з ландшафтних архітекторів та дизайнерів саду сьогодні вам видаються найцікавішими?
___________________________________________________________________

Е.С.: Мені дуже подобаються сучасні японські дизайнери. Нещодавно я багато гуляв Токіо, розглядаючи торгові зони, — там приголомшливі торгові центри! Зі знаменитих архітекторів я б назвав Нормана Фостера — він відповідає моєму настрою. Мені також подобаються окремі проекти сучасних архітекторів, наприклад «Око Лондона»… Але найбільше, мабуть, я захоплююся Томасом Хізервіком. Він митець, скульптор, дизайнер інтер’єрів. Хізервік — дизайнер у чистому вигляді, і він може зробити що завгодно. Що стосується ландшафту, я б назвав американського архітектора Стіва Мартіно та художницю, архітектора та дизайнера Тофер Делані.
___________________________________________________________________

Корр.: Над яким садом вам хотілося б попрацювати?
___________________________________________________________________

Е.С.: Хотілося б створити по-справжньому великий-превеликий громадський садок. Я заздрю Дену Пірсону, який зробив проект Ліс тисячоліття (Millennium Forest). Це приватний проект, але він є величезним. Мені поки що доводилося працювати в більш скромних масштабах… А ще мені хотілося б як слід попрацювати в тропіках, десь на Карибах…”

(за матеріалами журналу «Будинок та сад» №4(67)’2012)